STEM-wetenschappen
STEM is de afkorting van ‘Science, Technology, Engineering and Mathematics’. In het Nederlands kunnen we dit vertalen als ‘natuurwetenschappen, technologie, ingenieurstechnieken en wiskunde’.
Leren onderzoeken vanuit je nieuwsgierigheid naar wetenschappelijke en technische thema’s staat hier centraal. Daar hoort vanzelfsprekend ook bij dat leerlingen oplossingen voor problemen ontwikkelen, met behulp van ICT.
In STEM-wetenschappen wordt veel aandacht besteed aan ontwerpen. Leerlingen leren in een eerste fase een goede analyse maken van een probleem en hun ideeën en bevindingen helder verwoorden. In een tweede fase kunnen leerlingen een model of prototype ontwerpen. Het ontwerpproces afsluiten gebeurt door het evalueren van het proces en product.
Leerlingen verkennen vier domeinen waarin STEM in de samenleving een belangrijke rol speelt:
- Communicatie- en informatietechnologie: bv. informatiesystemen, telecommunicatie, computers …
- Mechatronica: bv. mechanica, elektronica, elektriciteit, besturingssystemen …
- Levenswetenschappen: bv. biotechnologie, voeding, medische onderwerpen …
- Constructies: bv. architectuur, vormgeving, gebruiksvoorwerpen …
STEM-technieken
De doelstellingen van STEM-technieken zijn grotendeels dezelfde als die van STEM-wetenschappen. Er is dan ook een gemeenschappelijk leerplan. In STEM-technieken ligt de klemtoon meer op het productieproces, en iets minder op het ontwerpen zelf. Leerlingen leren kwaliteitsvolle producten maken en kwaliteitscontrole uit oefenen: testen of het product voldoet aan de vereisten. Er is veel aandacht aan het leren optimaliseren van productieprocessen en prototypes.