Eerste leerjaar B

1e jaar
1e graad

Leerlingen zonder getuigschrift van de basisschool, kunnen terecht in het eerste leerjaar van de B-stroom. 

In onze brede, verkennende eerste graad B-stroom kiezen we voor een mix van klassikale instructiemomenten, zelfstandig en samenwerkend leren en onderzoek en exploratie. 

We zetten in op differentiatie: we dagen leerlingen uit om nieuwe kennis en competenties te ontwikkelen, vertrekkende vanuit hun eigen kunnen. Dit doen we door zowel binnen de klasgroep als over klasgroepen heen leerkansen aan te bieden. Meer uitleg nodig? Uiteraard kan dat. Een extra uitdaging? De leraren voorzien die graag.  

We willen voor al onze leerlingen de motivatie om te leren én de leerwinst maximaliseren. De combinatie van hoge verwachtingen en het ontwerpen van straffe en ondersteunende leeromgevingen is onze troef. 

Om maximaal te kunnen inspelen op de noden van iedere leerling, werken we met kleinere klasgroepen (maximum 12 leerlingen). 

In de lessentabel hiernaast zie je de verschillende vakken in 1B.

Net zoals in de lagere school zijn Nederlands, Frans en wiskunde vakken waaraan leerlingen op school heel wat tijd zullen spenderen. Voor de taalvakken staat het communicatieve aspect centraal. In de lessen wiskunde wordt de belangrijkste leerstof uit de basisschool herhaald. In het vak mavo komen thema’s uit geschiedenis, aardrijkskunde en geldzaken aan bod.

Als wetenschap en horeca school hechten we veel belang aan STEM technieken. Daarom richten we ter vervanging van het vak techniek, het vak STEM in. Hier kunnen leerlingen aan de slag met hout, metaal en elektriciteit. Ook laten we onze leerlingen kennismaken met technieken van voeding en horeca aan: brood bakken, gezonde tussendoortjes maken,… 

In het eerste jaar geven we onze leerlingen tijd en ruimte om op verkenning te gaan, in de klas en daarbuiten, bij zichzelf en in de groep, om zo alle domeinen van het secundair onderwijs te verkennen. Deze verkenning gebeurt tijdens de horizonuren. Tijdens deze uren maken leerlingen kennis met verschillende (beroeps)domeinen en ontdekken ze hun eigen talenten en interesses. Er is ook aandacht voor groepsdynamiek en sociale vaardigheden. Ook verkennen leerlingen de basisopties die ze in het 2de jaar B-stroom kunnen kiezen. 

De leerlingen kiezen zelf voor één van de aangeboden labs. In het digilab leer je een robot programmeren, een stopmotionfilmpje maken, werken met de 3D-printer, …. In het crealab ga je aan de slag als kunstenaar: je schildert, speelt toneel, verkent muziekstijlen,… In het sportlab kan je je energie kwijt om sporten te verkennen die je anders misschien nooit zou ervaren.

 Eerste leerjaar B
Nederlands4
Frans2
Engels1
wiskunde4
STEM (techniek)2
STem (techniek): voeding & horeca2
Natuurwetenschappen2
Godsdienst2
Artistieke vorming2
Lichamelijke opvoeding2
Maatchappelijke vorming3
ICT1
Horizonmodule3
Keuze2
  • digilab
 
  • crealab
 
  • sportlab
 
Totaal32