In onze brede, verkennende eerste graad A-stroom kiezen we voor een mix van klassikale instructiemomenten, zelfstandig en samenwerkend leren en onderzoek en exploratie.
We zetten in op differentiatie: we dagen leerlingen uit om nieuwe kennis en competenties te ontwikkelen, vertrekkende vanuit hun eigen kunnen. Dit doen we door zowel binnen de klasgroep als over klasgroepen heen leerkansen aan te bieden. Meer uitleg nodig? Uiteraard kan dat. Een extra uitdaging? De leraren voorzien die graag.
We willen voor al onze leerlingen de motivatie om te leren én de leerwinst maximaliseren. De combinatie van hoge verwachtingen en het ontwerpen van straffe en ondersteunende leeromgevingen is onze troef.
In de lessentabel zie je een overzicht van de vakken in 1A.
Net zoals in de lagere school zijn Nederlands, Frans en wiskunde vakken waaraan leerlingen in 1A op school heel wat tijd zullen spenderen. Naast de uren die ze samen met hun klasgroep doorbrengen voor deze vakken, laten we leerlingen drie uren per week hun eigen traject kiezen. Dat noemen we flexuren. Tijdens de flexuren is een leerkracht Nederlands, een leerkracht Frans en een leerkracht wiskunde aanwezig die samen met de leerling een leerstof aanbod samenstellen en de leerlingen begeleiden bij de opdrachten. Op die manier leren ze plannen en zichzelf inschatten. Tijdens de flexuren kunnen leerlingen op eigen tempo en niveau aan de slag. Ook zal er regelmatig keuze zijn in de manier waarop leerlingen aan de slag gaan: zelfstandig of in groep. Er is een aanbod van verdiepende en complexere opdrachten voor wiskunde, Nederlands en Frans. Is er nood aan extra uitleg? Eventjes terugspoelen, wat herhalen en extra inoefenen om terug verder te kunnen, ook daar zal zeker plaats voor zijn.
We zetten als wetenschap en techniek school sterk in op STEM. Daarom richten we ter vervanging van het vak techniek, het vak STEM in. Concepten uit wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde worden onderzocht en toegepast om (maatschappelijke) problemen op te lossen en nieuwe producten te creëren.
In het eerste jaar geven we leerlingen tijd en ruimte om op verkenning te gaan, in de klas en daarbuiten, bij zichzelf en in de groep, om zo alle domeinen van het secundair onderwijs te verkennen. Deze verkenning gebeurt tijdens de horizonuren. Tijdens de horizonuren volgen leerlingen in kleinere groepen modules die telkens 4 of 5 weken duren. Alle leerlingen worden ondergedompeld in de modules economie en organisatie, maatschappij en welzijn, wetenschappen, voeding en horeca en sport. De laatste 3 modules zijn eigen aan onze school en werden uitgewerkt vanuit onze jarenlange expertise als horeca en wetenschap school.
De ervaringen die leerlingen opdoen tijdens de horizonuren vormen bouwstenen tot reflectie, creatief en kritisch denken en zijn een eerste stap in het maken van een studiekeuze voor de bovenbouw van het secundair onderwijs. Tijdens het vak Mens en samenleving waar persoonsvorming en sociale vaardigheden centraal staan, worden leerlingen verder begeleid om te reflecteren over hun talenten, interesses en studiekeuzes.
In de verschillende vakken hechten we veel belang aan leren leren, zelfsturing en digitale competenties. Onmisbaar voor een straffe carrière in het secundair onderwijs.
Eerste leerjaar A | |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 4 |
Wiskunde | 4 |
STEM (techniek) | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 1 |
Godsdienst | 2 |
Artistieke vorming | 2 |
Mens en samenleving | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Flex | 3 |
Horizonuren | 3 |
Totaal | 32 |